KISAH DISEBALIK FIRMA TEKNOLOGI APLE INC YANG MENGEJUTKAN

+
SYARIKAt teknologi terkemuka dunia, Apple inc. adalah sebuah syarikat yang berada dalam golongan syarikat terbaik dunia dan setiap tahun syarikat ini berjaya menjana pendapatan berbilion-bilion dolar.

Umum mengetahui Apple adalah salah satu firma teknologi yang menghasilkan produk sangat premium dan ia juga menyediakan peluang pekerjaan di seluruh dunia, tetapi ada antara fakta syarikat ini yang tidak diketahui ramai. Antaranya ialah…
Steve Jobs, Pengasas Apple

Nama Apple dipilih oleh pengasas Apple, Steve Jobs kerana dia sangat menyukai buah epal.

Apple didirikan oleh tiga orang pengasas, Steve Jobs, Steve Wozniak dan Ronald Wayne. Tetapi Ronald meninggalkan Apple selepas 12 hari didirikan.
Ronald Wayne dan Steve Wozniak

Apple mempunyai pekerja yang sangat ramai iaitu 90,000 orang dan ini bersamaan dengan penduduk bandar di sesebuah tempat.

Apple mempunyai jumlah wang yang sangat banyak, dikatakan sebanyak dua kali ganda dengan wang yang dimiliki oleh pihak Perbendaharaan Amerika Syarikat.

Apple pernah melancarkan komputer bernama ‘Lisa’ pada tahun 1983 tetapi ianya gagal dan hampir 2,700 buah komputer bawah nama ‘Lisa’ telah dilupuskan.

Pada awal 2014, Apple telah mendapat keuntungan yang tinggi, dan ia melebihi keuntungan Amazon, Google dan Facebook jika tiga syarikat itu digabungkan.

Logo pertama Apple memaparkan lukisan Sir Isaac Newton.

Nama iPod datangnya dari filem A Space Odyssey.

Apple iPod

Apple adalah syarikat terbesar yang diniagakan secara awam di Amerika Syarikat buat masa ini.

Jika apple adalah sebuah negara, ia adalah negara ke-27 terbesar di dunia.

MYNEWSHUB.CC

Oleh: KikiLala
+

Post a Comment

+