Selepas Kahwin, Saya Dah Tak Lepak Dengan Kawan-Kawan

+
Sedikit coretan untuk si suami.

Bagaimana saya kurangkan waktu lepak dan waktu ‘bersendirian saya’?

Saya berkahwin di usia 24 tahun. Pada waktu itu darah muda masih meninggi. Nak keluar malam dan mahu melepak. Di awal perkahwinan, saya tidak keluar kerana masih lagi bunga-bunga cinta. Jadi kalau tinggal seminit pun dah rasa rindu.

Sebulan kemudian, isteri disahkan mengandung dan yang paling dahsyat, dia mengalami alahan yang teruk. Dah serupa kain buruk isteri pada masa itu. Lembik dan lemah, makan dan muntah saja kerjanya. Maka sebagai suami, itu amanah saya. Saya tidak dapat menolong muntahkan untuk dia tetapi saya dapat menolong mengurutkan kepalanya untuk melegakan kesakitan. Pada saat itu saya dah tak sanggup keluar malam.

Habis trimester 2, isteri mula cergas! Perniagaan beliau mula berjalan laju. Saya pada masa itu photographer bebas. Job dari Perlis sehinggalah ke Johor pada masa itu. Tetapi kasihan tengok isteri yang semakin memboyot. Tulis kertas parcel, hantar barang ke Poslaju senget-senget badan. Pergi ambil stock, maka saya diam-diam ambil keputusan untuk memperlahankan perniagaan dan support isteri. Pada saat itu saya dah tak sanggup lepak lama-lama tanpa isteri.

Sehingga pada satu saat itu, isteri kata, “B, kita ini good team. You pun banyak idea dan boleh handle production very well. You berhentilah jadi photographer,”.

Pendapatan menjadi seorang photographer agak tinggi dan pada waktu itu rezeki saya agak murah selepas kami menubuhkan Raffelinna Photography.

Fikir punya fikir, saya setuju dengan isteri dan korbankan minat dan masa lepak saya.

Kami bekerja dalam keadaan yang sangat harmoni. Hormat menghormati satu sama lain dan masing-masing membuat pengorbanan besar untuk sebuah kejayaan. Isteri walaupun tengah membesar dan tidak beberapa sihat tetapi semangat dia, fuuhh! Lain macam. Dia boleh settlekan berpuluh atau beratus customer dan seorang diri dan semua orang mesti beli. Malam-malam saya tengok dia penat sangat, saya tak sanggup nak keluar malam.

Sekarang ada anak, kejayaan demi kejayaan kami capai. Saya akui saya penat, isteri dah kurang masa di office. Saya banyak menguruskan perniagaan tetapi saya tetap tidak mahu keluar melepak. Balik rumah, saya tengok isteri muka pun penat, saya tahu walaupun dia tidak kerja seperti dulu tetapi kerja di rumah juga penat. Tambahan lagi isteri bukan otaknya boleh behrenti berfikir. Saya dan dia banyak berkongsi perkara bersama-sama. Banyak memberi pendapat untuk bidang masing-masing dan dia masih mengharapkan saya untuk banyak perkara.

Bayangkan handphone dia pun saya yang cas malam-malam. Punyalah manja. Macam mana saya nak keluar lepak tanpa dia?

Sebenarnya dalam semua isu di atas, saya tak keluar adalah lebih kepada rasa tanggungjawab saya sebagai suami. Saya rasa dah cukup masa 24 tahun saya bujang dan saya terfikir jika isteri sanggup berpindah ikut saya ke kampung, tiada kawan, tiada saudara, buang cara hidupnya yang lama dan masuk ke hidup saya, berusaha menjaga hati kedua-dua ibu bapa saya, menjadi isteri saya yang tidak melepak. Kenapa perlu saya melepak?

Juga bukan kerana takut isteri, tetapi respect! Kalau saya keluar dan dia marah, saya tak takut. Tapi saya akan sedih. Jadi itu bukan takut isteri, tapi sedih isteri.

Kejayaan itu juga datang dari redha isteri, bukan hanya suami. Doa isteri, kata-kata isteri, support isteri. Saya selalu terfikir, di mana saya sekarang kalau tanpa anak dan isteri? Semestinya doa ibu bapa dan isteri.

Nasihat ini bukan nak kata saya sempurna, jauh lagi dari sempurna. Bukan langsung tak lepak, tetapi kalau nak lepak sampai jam 2 – 3 pagi, saya pilih untuk ajak kawan-kawan ke rumah. Kawan-kawan yang belum kahwin itu okaylah kan, atau pun kawan-kawan yang anak-anaknya dah besar panjang. Boleh jadi hero dah pun di rumah. Dulu masa anak dia kecil, dia pun tak melepak juga.

Kalau petang-petang, habis kerja, saya keluar juga jumpa kawan untuk lepaskan stress, kata orang. Tetapi malam, saya kasihan nak tinggalkan anak dan isteri. Bahaya juga mereka tinggal tanpa saya walaupun ada bibik di rumah.

Lepak dan TT untuk perbincangan ilmiah adalah dua perkara yang berbeza. Lepak sekali sekala, seminggu dua kali ke, okaylah. Kalau setiap hari? Memang remuk hati orang di rumah.

Untuk mencapai kejayaan, ada sesuatu yang kita perlu korbankan. Itu sahaja, sekian. – Sumber dari Perkongsian Rafie Ramli
+

Post a Comment

+