BILA ANDA DISERANG SAKIT TEKAK, INILAH 4 RAWATAN SEMULAJADI YANG MESTI ANDA TAHU

+
Untuk anda yang sedang menderita sakit tekak, selain boleh dirawat dengan ubat tonsil resipi dari ibu / bapak doktor, anda sesungguhnya boleh mengubatinya dengan memakai bahan semulajadi yang ada di sekitar kita. Sebahagian bahan semulajadi yang mudah didapati serta selamat untuk penyembuhan tonsil antara lain:

1. Limau Nipis. Air perasan jeruk nipis sangatlah ampuh menyembuhkan tonsil. Anda boleh meminum air perasan 3 buah limau nipis yang digabung dengan kapur sirih.
2. Halia. Meminum air dari rebusan halia.

3. Mengkudu. Buah mengkudu sangatlah berkesan dijadikan ubat tonsil. Caranya, bersihkan terlebih dahulu buah mengkudu lalu ditumbuk untuk di ambil airnya. Air yang dihasilkan dicampur madu asli saat sebelum diminum.

4. Bayam. Pengambilan bayam selain mengubati tekak gatal juga berkesan untuk merawat tonsil. Cukup anda memasak sayur bayam serta dicampur serbuk lada hitam, lantas digunakan dengan cara teratur.

Cara Mencegah Terjadinya Keradangan Tonsil Mencegah selalu lebih baik daripada mengubati. Ada banyak perkara yang perlu anda lakukan sebagai usaha untuk mencegah keradangan tonsil. 

Yang pertama, membersihkan tangan sebelum makan untuk menyingkirkan bakteria, elakkan makanan berminyak, seluruhnya jenis gorengan, makanan pedas, air ais atau minuman sejuk yang lain, memperbanyak minum air putih.
+

Post a Comment

+