SEBARKAN!! TANDA KUKU ANDA SEPERTI INI? JIKA ADA, SEGERALAH JUMPA DOKTOR TERDEKAT !!

+
Jika anda pernah tertanya-tanya apa yang mewakili titik putih pada kuku anda, di sini adalah jawapannya!

Kebanyakan titik atau noda putih disebabkan oleh udara buih di bawah kuku.

tompok putih dipanggil leukonychia boleh berlaku dari beberapa sebab. Biasanya berlaku bagi kecederaan kecil di pangkal kuku.

Mereka boleh diwarisi, tetapi dalam keadaan tertentu mungkin menandakan masalah perubatan.

Dengan penampilan ini penggera kuku anda bahawa ia adalah masa untuk berjumpa doktor. bintik putih pada kuku boleh menunjukkan pada ketuat dan kulat (onychomycosis) atau psoriasis dan ekzema, yang boleh menjejaskan kuku juga. bintik putih pada kuku boleh menjadi salah satu daripada tujuh tanda-tanda sarcoidosis, penyakit yang memberi kesan kepada kulit, paru-paru dan organ-organ lain.

Apabila kuku adalah lembut dan mempunyai bintik-bintik putih, ia adalah keadaan yang dikenali sebagai paku Plummer, mungkin merujuk kepada hipertiroidisme. 

Jika garis yang lebih rendah daripada kuku ia bermakna penyakit ini dikesan pada peringkat awal.

Kemunculan jalur mendatar putih di seluruh permukaan kuku boleh menunjukkan serangan jantung, penyakit Hodgkin, malaria, dan juga penyakit kusta.

Jika anda melihat dua jalur mendatar putih sempit pada satu atau lebih kuku, ia adalah tanda hypoalbuminemia, tahap rendah albumin protein dalam darah. Ini gangguan, dan garis-garis yang boleh menyebabkan beberapa keadaan perubatan yang serius, seperti, antara lain, penyakit buah pinggang, sirosis hati, kegagalan jantung dan diet yang tidak teratur. Tetapi jangan bimbang, dalam kebanyakan kes lapisan keradangan jangkitan atau kecederaan.

Jangan mengabaikan perubahan dalam kuku kerana mereka yang berkaitan dengan kesihatan yang lebih daripada yang anda sangka. Kerap memeriksa keadaan mereka untuk melindungi kesihatan anda.
+

Post a Comment

+