BACA INI !! INILAH CARA MENCEGAH BAHAYA RADIASI ‘HANDPHONE’ YANG HARUS ANDA KETAHUI

+
Radiasi iaitu pancaran kuasa melalui satu bilik atau bahan berbentuk panas, zarah, maupun gelombang elektro magnetic atau cahaya (foton) dari sumber radiasi. Biasanya sinaran banyak dihasilkan oleh pelbagai peralatan elektronik atau peralatan elektrik di sekitaran kita, seperti tv, lampu penerangan, gelombang mikro, computer, hp dan smartpnone dan sebagainya.

Perubahan teknologi selalu menghasilkan dua perkara iaitu manfaat dan mudharat, termasuk Hp atau telefon bimbit. Bahaya radiasi Hp yakni satu diantara mudharat dari hadirnya Hp ini. Dalam satu panel perbincangan yang digagas WHO di ambil rangkuman bila handphone atau hp ini berupa karsinogenik. Sehingga diperlukan strategi dan edukasi untuk mengatasi bahaya radiasi hand phone untuk kesihatan manusia.

Kesan buruk radiasi handphone untuk kesihatan
Mengakibatkan kanser otak
Mengakibatkan ketumbuhan otak
Mengakibatkan ganggguan pendengaran
Menyebabkan iritasi enteng pada kulit
Mengakibatkan penyakit jantung
Mengakibatkan kerosakan kornea pada mata
Mengakibatkan kanser payudara
Kurangkan kekuatan daya ingat
Turunkan system kekebalan badan
Tingkatkan hormon stress
Mengganggu kehamilan dan janin

Diatas yaitu sebagian besar kesan buruk yang jalan pada tubuh manusia yang karena oleh radiasi handphone yang sudah di teliti oleh sebahagian ahli kesihatan di semua dunia. Pastinya hal sejenis ini buat kita semua mahu tahu bagaimana langkahnya mengelak radiasi pada handphone agar bisa lepas dari kesan buruk pada kesihatan tubuh kita.

Langkah mengelak bahaya radiasi handphone
Jangan sampai dekatkan handphone pada telinga apabila panggilan belum masuk

Saat lakukan panggilan (berbunyi tut … tut … tut) usahakan agar tidak mendekatkan handphone anda pada telinga, tunggu hingga panggilan telah disambung lebih dulu. Lantaran sinaran saat itu makin besar gelombangnya di banding panggilan telah disambung.

Gunakan alat dengar apabila menelefon
Radiasi terbesar boleh kita jauhi saat menelefon yakni dengan menggunakan alat dengar. Hal sejenis ini akan jauhi gelombang radiasi di sekitaran handphone ketika menelefon.

Pakai pembesar suara semasa menelefon
Pembesar suara yakni pembesar suara yang bertindak untuk dengarkan suara tidak ada perlu mendekatkan diri dengan benda itu. Hal sejenis ini pastinya dapat jauhi diri kita dari sinaran selekasnya dengan hanphone.

Jangan sampai menelefon diruang sempit
Bilik bakal merubah kekuatan radiasi, kerana ruang yang sempit jadi akan jadi besar kekerapan sinaran pada handphone kita.

Jangan sampai menyimpan handphone di dalam poket seluar
Sesungguhnya setelah di jeli, menyimpan handphone pada saku poket seluar boleh turunkan kualiti lelaki.

Oleh itu lebih baik ubahlah rutin anda ini terutama pada lelaki.

Memakai telinga melalui langkah bertukaran

Jika anda menelefon tidak menggunakan alat dengar dan hanphone anda tidak mempunyai ciri-ciri pembesar suara, usahakan saat menelefon agar untuk kedua-duanya sama ubah posisi telinga masa dengar perbincangan. Misalnya 1 minit telinga kiri dan 1 minit telinga kanan, dan demikian selepas itu.

Gunakan feature Bluetooth, wifi dan gps seadanya saja

Bluetooth, wifi dan gps iaitu ciri-ciri yang mempunyai radiasi yang lumayan besar, bukan hanya pada computer sekarang ini ciri-ciri ini sudah ada pada handphone. Kerana itu optimis tidak untuk hidupkan ciri ini ketika menelefon, kerana boleh melipat gandakan radiasi atau gelombang kuasa yang kuat yang boleh membahayakan kesihatan. Gunakan ciri ini seadanya saja dan jangan pernah begitu lama menyentuh handphone saat ciri ini aktif.

Matikan handphone saat tanda lemah
Pasti kita pernah saksikan tanda di handphone kita alami penurunan bukan? Jika hal sejenis ini jalan lebih baik anda mematikan handphone sebentar waktu. Kerana saat itu handphone bakal tingkatkan kemampuan penerimaan tanda hingga optimum supaya jaringan kembali normal.

Diam ditempat saat menelefon
Pada masa terima panggilan atau tengah menghubungi orang lain jauhi untuk jalan kesana-kemari lantaran masa bergerak isyarat pada handphone sentiasa mencari pancaran isyarat yang kuat dari Base Transceiver Station (BTS). Ini mungkin saja saja alasan mengapa dilarang menelefon semasa memandu.

Pastikan handphone semasa tidur
Jangan sampai pernah pernah untuk meletakkan handphone dekat diri kita terutama didekat kepala dan bantal tidur. Lantaran rangkaian kad sim di handphone kita selalu aktif walau tidak ada yang menelefon atau sms. Hal sejenis ini demikian mempunyai peluang untuk kesihatan bila perlu matikan handphone semasa tidur.

Mematikan kad sim
Matikan saja kad sim sebentar atau cabut saja kad sim pada handphone jika seumpamanya handphone tidaklah sangat paling utama (misalnya pada anak-anak yang hanya menggunakan handphone untuk game, bergambar, dan lain-lain).

Gunakan pelekat anti radiasi
Semasing racun pasti ada penawarnya sekianlah istilahnya, sekarang ini waktu ini sudah ada pelekat anti radiasi yang boleh anda beli di kedai telefon bimbit paling dekat. Apabila tidak ada di kedai, anda perlu mencari di google dengan mesej melalui langkah dalam talian.
+

Post a Comment

+